TAC is een van de externe locaties van het Apprentice Master project, een initiatief van Kunstpodium T in Tilburg. In het project worden pas afgestudeerde kunstenaars van Nederlandse en Belgische academies – de Apprentices – gekoppeld aan een gerenommeerde kunstenaar – de Master – om samen te werken in een traject om zich te ontwikkelen, van elkaar te leren en hun netwerk uit te breiden. Deze samenwerking resulteert in een tentoonstelling. ‘The First Page of a Non-existing Story’ is de titel van de zesde tentoonstelling van dit seizoen, waarin Leerlingen Noah Arends, Hans-Hannah, Manon Jeuken, Emmie Liebregts en ‘de Master’ Joris Suk samenkomen.
Linda Köke
Commissie Maison de Faux and Tenant of Culture: FAUX-EVER
Hoofd van de tentoonstelling is Joris Suk, een van de twee krachten achter MAISON the FAUX, “een creatieve studio die zich voordoet als een grand couture modehuis”. The Fictional House, een ruwe vertaling van MAISON the FAUX, is geworteld in de grote fascinatie voor wat ECHT en FAKE is, een groot gevoel voor humor en zelfspot, gecombineerd met een diepe liefde voor mode. Het werk van MAISON the FAUX wordt bepaald door haar multidisciplinaire aanpak; MAISON the FAUX wil werk creëren dat de perfecte synergie vindt tussen vele creatieve kunsten. Het creëren van shows, toneelstukken, ervaringen, collecties, ruimtes en nog veel meer, dat het publiek uitnodigt om deel uit te maken van het MAISON the FAUX universum.
Het werk van Noah Arends is een rendez-vous van beeldende kunst met mode (fotografie) en design. Sculpturale werken ontstaan uit een proces van abstractie waarbij vorm, textuur en kleur van de bronmaterialen een nieuwe context krijgen. Dit resulteert in verrassende autonome werken, die op speelse wijze balanceren tussen begrippen als het natuurlijke en het kunstmatige, het twee- en driedimensionale en de kwaliteit van zien en voelen.
Manon Jeuken creëert taferelen die de indruk wekken deel uit te maken van een groter geheel. Wat dat grotere geheel zou kunnen zijn, blijft vooralsnog onbeantwoord. Met de inspiratie van een oase speelt Manon met de begrippen werkelijkheid en illusie. In de oase kan de geest tot rust komen, dwalen in de ruimte en spelen zonder de druk van de tijd.
Jullie samenwerking in het Apprentice Master-project had twee kanten: enerzijds de uitwisseling vooraf, een proces dat begon sinds jullie eerste ontmoeting in oktober 2020; anderzijds de tentoonstelling in TAC. Hoe heeft het initiële proces u voorbereid op jouw fysieke werkperiode, het toewerken naar de tentoonstelling?
Joris: In de eerste fase van het project namen we de tijd om elkaar te leren kennen en te kijken waar de kunstenaars op dat moment behoefte aan hadden. We vonden al snel een gemeenschappelijke basis in een interactie en het delen van informatie met elkaar, maar bovenal voelden we de behoefte om te creëren. Dat is waar we in de dagen voorafgaand aan de tentoonstelling aan gewerkt hebben: vier dagen samen iets geheel nieuws creëren. Het gaat niet om het eindresultaat, maar om vrijheid in de ruimte en ons materiaal, en vier geweldige dagen samen.
Hoe heb je je voorbereid op de tentoonstelling in TAC?
Manon: We bedachten een titel en een concept om ons een kader te geven om in te werken. We zorgden er ook voor dat we genoeg materiaal hadden om nieuwe dingen te maken. Ik denk dat ons materiaal ons erg geleid heeft bij het maken van de tentoonstelling.
Noah: We hebben bijna achterstevoren gewerkt bij het maken van deze tentoonstelling. We hebben uitnodigingen verstuurd en een curatoriële tekst gemaakt voor een tentoonstelling die nog niet eens bestond. Het sluit ook aan bij Joris’ werk bij MAISON the FAUX, dat letterlijk faux is: doen alsof er veel is terwijl het in werkelijkheid vrij leeg is, een façade.
"Ik denk dat het idee van aparte disciplines een beetje ouderwets is..."
Joris, als onderdeel van MAISON the FAUX werk je zeer interdisciplinair. Hoe ervaar je deze cross-over in deze samenwerking met een nieuwe generatie kunstenaars?
Joris: Ik denk dat het idee van gescheiden disciplines een beetje ouderwets is en niet meer relevant voor nieuwe makers. Als MAISON the FAUX zijn we begonnen als afgestudeerden in de mode; langzaam hebben we alle stigma’s losgelaten en ons vloeiender ontwikkeld. Invloeden uit allerlei disciplines zijn terug te vinden in ons werk – ook uit de beeldende kunst. In dit project werk ik samen met vier afgestudeerden in de beeldende kunst, die allemaal een liefde voor textiel delen en theatraal werk maken. Hun werk bevraagt de ruimte en de toeschouwer, en ik zie dat als de verbindende factor in onze samenwerking.
Wat hebben jullie allemaal van elkaar geleerd tijdens de dagen van de op bouw en door samen werk te maken?
Manon: Voor mij is het vooral geweldig om elkaar te hebben om op terug te vallen als je niet weet wat je moet doen. Als je met anderen werkt, kun je dit moment uitstellen omdat anderen bijna altijd een nieuw idee hebben. Dat gaf me veel energie.
Noah: Ik heb van Joris’ mentaliteit geleerd dat er niet zoiets bestaat als falen. Als iets niet gebeurt zoals je bedoeld had, kan er een andere oplossing ontstaan. In mijn maakproces ben ik vrij terughoudend, maar hij is heel intuïtief en hands-on. Het is geweldig om in een samenwerking een andere mindset te hebben waardoor je ook je eigen proces belicht.
Joris: We leven in turbulente tijden, waarin ‘ambitie’ een beetje een vreemd begrip is geworden – zowel voor mij als voor de ‘Apprentices’. Wat blijft er over van de kunstwereld waar je naartoe werkt als je de kunstacademie doorloopt? Ik merkte een grote behoefte aan de fysieke ervaring met kunst, buiten het digitale om. Daarom ben ik nog blijer dat we fysiek bij elkaar kunnen komen en samen plezier kunnen beleven aan het maken.
Manon: Ik denk dat dat het belangrijkste is aan deze dagen van samenwerken – plezier hebben.
The first page of a non-existing story
Expo ‘The first page of a non-existing story’ is te zien tot en met zondag 23 mei en is op afspraak elke donderdag van 11.00 tot 17.00 uur te bezoeken. Stuur een e-mail naar visit@tac.nu om een afspraak te maken.