Een expo van Diewke van den Heuvel die verband houdt met klimaatverandering. Je kunt haar werk bewonderen in het TAC, Vonderweg 1, van 11 februari tot 26 maart.
Wij zijn open elke: vrijdag t/m zondag van 14.00 – 19.00
Programma
25 februari | 15.00 uur | De boeklancering Melting Heart | Meer info over het boek
26 februari | Boek signeersessie | 15.00-18.00 uur
3/4 maart | Boek signeersessie | 15.00-18.00 uur
5 maart | Boek signeersessie | 15.00-17.00 uur
10 maart | Boek signeersessie | 17.00-19.00 uur
11 maart | Workshop/open studio | 15.00-17.00 uur | Meer info
19 maart | Boek signeersessies op afspraak
26 maart | finissage
Melting heart
Als culturele broedplaats willen we residents stimuleren zich te ontwikkelen, projecten te realiseren en hen een plek geven om expo’s te organiseren.
Diewke is een van onze residents en al lang betrokken bij zowel culturele als maatschappelijke zaken in Eindhoven. Weinig mensen wisten dat ze ook al zeven jaar bezig is met haar eigen project. Zeven jaar lang ging ze naar een gletsjer om de verandering van het klimaat daar te aanschouwen, ze legde de schoonheid maar ook de beweging ervan vast. Een poëtische weergave van een immense kwestie, voor Diewke een manier om te rouwen om een verlies, een verlies van de gletsjer die ze al jaren bezoekt, van de natuur en het veranderende klimaat.
Maar een project is pas een project als het toegankelijk wordt voor individuen buiten de maker. Zo kwam de tentoonstelling Melting Heart tot stand. Die vormde een belangrijke mijlpaal voor Diewke: voor het eerst haar werk op groot doek zetten, samenwerken met geluidsontwerper Ricky van Broekhoven, haar boek ‘Melting Heart’ lanceren.
De muziek die je hoort tijdens de expo Melting Heart is een ode aan de gletsjer en gemaakt door Ricky van Broekhoven. De soundscape vertelt het verhaal van de gletsjer op een abstracte manier, waardoor een soort surrealistische omgeving ontstaat. De geluidselementen worden zo gespeeld en aangepast dat de werkelijkheid wordt getransformeerd, het raakt je als het geluid verandert van een buitensfeer naar een intense zwelling die je dieper mee naar binnen neemt.
De muziek neemt je mee op reis, van het geluid van een beekje en alphen, steeds dichter bij het afnemen en smelten van de gletsjer. Een koebel wordt gebruikt en versmolten met de muziek, zelfs het krakende geluid van ijs wordt erin verwerkt. De muziek laat je op een andere manier naar de gletsjer kijken.
Deze expo markeert Diewke’s eerste grote tentoonstelling!
Voor ons vertegenwoordigt de expo meer dan alleen klimaatverandering. De beweging die je ziet op de foto’s weerspiegelt veel grotere zorgen die van alle kanten komen, complex zijn en vele facetten hebben. Zorgen die alle generaties aangaan anno 2023. De pandemie, unieke economische uitdagingen zoals een hoge studieschuld, een onzekere arbeidsmarkt en een tekort aan betaalbare woningen, en politieke polarisatie, om er maar een paar te noemen. Gelukkig zetten velen zich in om deze problemen aan te pakken door middel van belangenbehartiging, onderwijs en maatschappelijke betrokkenheid! We zijn blij dat we Diewke een podium kunnen geven in TAC met zo’n geweldig project.
Waarom klimaatverandering
Toen Diewke opgroeide, maakten haar ouders haar erg bewust van de rampen die onze Moeder Aarde overkomen. Thuis bedankten ze haar zelfs elke avond voor het eten. “Ook al voelde het bedanken van de aarde en de zon voor het eten dat we op ons bord kregen als tiener erg ongemakkelijk, tegenwoordig ben ik blij dat ze me geleerd hebben Moeder Natuur te waarderen.“
Later, toen haar carrière aan de dansacademie eerder eindigde dan ze had gehoopt, besloot ze geografie te gaan studeren. De aarde is enorm en fascinerend en wordt al eeuwen bestudeerd, maar we weten nog steeds niet alles.
Ze miste het uiten van haar creativiteit in haar studie, dus besloot ze een andere weg in te slaan en naar een kunstacademie te gaan om fotografie te studeren. Daar kwamen twee van haar grootste fascinaties samen. En vele jaren later was dit boek een baby die uit deze twee interesses werd geboren.
Maar waarom de Aletschgletsjer?
Toen Diewke haar eerste blik op de Aletschgletsjer wierp, na de Riederalp en de Moosfluh, was dit enorme natuurverschijnsel verbazingwekkend! Ze voelde zich klein, en zo verbonden. Het voelde alsof ze daar hoorde te zijn en werk meteen verliefd! Ze zag hoe het Riederalp-gebergte rond Aletsch was ontstaan uit de tektonische platen van Afrika en Europa, die tegen elkaar botsten. “Het voelde alsof alle geheimen van Moeder Aarde verborgen waren in het eeuwenoude ijs tussen de platen. Ik kan niet in woorden uitleggen hoe het is om tussen deze reuzen te zijn, de grotten van de gletsjer binnen te gaan, over haar heen te lopen. Het is magisch. Ik heb me nog nooit zo verbonden gevoeld met de natuur als hier.”
7 jaar lang bezocht ze Aletsch, maar niet alleen. Haar ouders wilden dat ze bewust was van Moeder Aarde, en zij wilde dit erfgoed doorgeven aan haar zoon. Elke keer nam ze hem mee, om hem de schoonheid te laten ervaren. Maar het werd ook een tragedie, een die voor hun ogen gebeurde, toen de gletsjer met onnatuurlijke snelheid smolt.
Smeltende gletsjers over de hele wereld beïnvloeden hun omgeving. Het smeltwater verandert in rivieren die belangrijke mineralen leveren voor het leven in die rivieren. Het water wordt gebruikt voor de landbouw, als transportmiddel en als drinkwater.
Maar 2022 smolt de Aletsch verontrustend snel. Een record op de slechtste manier. Door een droge winter zonder sneeuw, en een hete zomer daarna, begon het smelten eerder en duurde het langer dan normaal. Bovendien bedekte Sahara-woestijnzand de gletsjer, waardoor het ijs nog sneller smolt. En hoewel we de gevolgen al jaren over de hele wereld zien, keken we bijna verlamd toe.
Met al hun macht en allerlei technieken proberen ze nu te voorkomen dat de gletsjers met deze onnatuurlijke snelheden smelten. Maar een onoverkomelijke ramp is op komst, en het kan niet gestopt worden, alleen vertraagd. Maar zoals Nadine Ridder zegt: “Zolang duurzaam leven is voorbehouden aan een selecte groep mensen, zullen we geen vooruitgang boeken.”
Daarom moeten we luisteren naar de inheemse bevolking. Zij zijn de hoeders van Moeder Aarde; zij doen dat al eeuwen op verbazingwekkende wijze. Lang voordat de Europeanen besloten alles in te pikken. Het is allemaal verbonden, je kunt klimaatverandering niet los zien van ongelijkheid, want het komt allemaal voort uit de piraterij die we kolonialisme noemen.
We maken allemaal deel uit van Moeder Aarde, dus hoe we haar behandelen, is hoe we onszelf behandelen.
Diewke draagt haar boek op aan haar zoon, zijn generatie, en aan de generaties na ons. Zij moeten hun manier vinden om om te gaan met de gevolgen van de puinhoop die wij gemaakt hebben.
Over Diewke van den Heuvel
Haar alleen fotograaf of filmmaker noemen, is niet genoeg. Beeld maken bevat zoveel meer, het is ook een verantwoordelijkheid om na te denken over aan wie je ruimte geeft, wie je laat zien en hoe. Wat geef je terug, daar leer je van en je ontwikkelt jezelf. Ze is niet bang om fouten te maken en werkt daar actief aan. Vechten voor gelijkheid in alle lagen van de mens. Het is een innerlijke zoektocht om een beter mens te worden voor haar omgeving, voor de mensen om haar heen en de wereld.
Veel van het onderzoek dat ze doet heeft te maken met leren hoe ze een goede bondgenoot kan zijn voor mensen die gemarginaliseerd zijn. Hoe kan ze haar privileges gebruiken voor het grotere goed, haar platform aan anderen geven en haar eigen positie heroverwegen zodat we samen kunnen groeien naar een toekomst zonder ongelijkheid.
Funding
Deze tentoonstelling wordt gefinancierd door: Constant van Renessefonds, Stokroos, Cultuur Eindhoven en Prins Bernard Cultuur Fonds/Tijl Fonds.