Gratis entree
Vonderweg 1, Eindhoven
12 augustus – 20 augustus
Zaterdag en zondag 14.00 – 19.00
Met alle veranderingen die komen gaan, de verbouwing van ons gebouw, evenementen en programma, zien we vaak het belang van het huidige moment over het hoofd. In onze neiging om stil te staan bij het verleden, met trots terug te denken aan TAC en vooruit te kijken naar de toekomst willen we terug naar het nu, ‘Now is now’. TAC is hier, we hebben wat we hebben en we halen er het beste uit!
Vanuit de filosofie ‘leven in het nu’ dompelen tien kunstenaars zich onder in het moment, herdefiniëren onze ruimtes en veranderen TAC in een tijdelijk landschap van muziek en transdisciplinaire kunstwerken. Wat is er immers meer present dan geluid?
Gedurende twee weekenden in augustus presenteert TAC verschillende kunstenaar-musici die zullen exposeren en optreden in de onverwachte ruimtes van Vonderweg 1.
–
Vier keer per jaar organiseert TAC een groepstentoonstelling van opkomende kunstenaars uit alle disciplines. Verbonden in hun proces van denken-acteren-maken werpen ze samen een licht op de vraagstukken van deze tijd.
EXPO
- Main entrance
- Toilets
- Rianne Wilbers
- Mathilde Nobel
- Eva Susova
- Zeynep Kayan
- Bar & Chill area
- Performance area
Performances
Zaterdag 12 augustus
4. | 15.00 – 15.45 | Performance door Mathilde Nobel
8. | 17.30 – 18.15 | Cosmic bride: “A performance in_____.” door
Natalia Kharetskaya & Raz van Isac
Zondag 13 augustus
8. | 15.00 – 15.30 | TRANSFE/\R door Cinzia Nistico
3. | 16.00 – 17.00 | RHIANNIN door Rianne Wilbers en Jornt Duyx
8. | 18.00 – 19.00 | Overdriven dreams door Uroš Kostić
Zaterdag 19 augustus
8. | 17.00 – 17.45 | Performance door Lujo Asiático met Rianne Wilbers
Zondag 20 augustus
8. | 15.00 – 15.30 | Human Motives door Chris van der Linden
8. | 16.00 – 16.20 | Mobius state of being door Studio HEX
8. | 17.00 – 17.30 | Human Motives door Chris van der Linden
Over de expo
MATHILDE NOBEL | EXPO | PERFORMANCE
Performance
Zaterdag 12 augustus
15.00 – 15.45
Haar studie beeldende kunst aan St. Joost vormde haar manier van muziek maken en muziek maken vormde ook haar visuele onderzoek. Geïnteresseerd in onderwerpen als geschiedenis en natuur, gebruikt Mathilde verschillende technieken om een meeslepende ervaring te creëren. Door gebruik te maken van olieverfschilderijen, film, 3d-animatie en muziek, raakt ze aan verschillende historische technieken die een weergave van meerdere lagen creëren. Het onderzoek naar de presentatie van het werk is een doorlopend onderzoek dat deel uitmaakt van deze tentoonstelling.
Voor deze tentoonstelling kan de Odio app worden gebruikt als een extra laag van digitale ervaring, waarbij headtracking wordt gebruikt om rond de gecomponeerde geluiden te bewegen.
NATALIA KHARETSKAYA | RAZ VAN ISAC | PERFORMANCE
Natalia Kharetskaya
Een vocalist, componist en producer geboren in Litouwen en momenteel woonachtig in Rotterdam, Nederland. De keuze voor de artiestennaam ‘Cosmic Bride’ is geïnspireerd op een uitspraak van de wereldberoemde componist Igor Stravinsky: “Music is the Bride of the Cosmos”; hij was degene die de Litouwse traditionele muziek wereldwijd populair maakte. Deze naam is een eerbetoon aan Litouwen en een lang gezocht artistiek concept, dat het erfgoed van kunstenaars en het idee van ruimte als personage verkent.
COSMIC BRIDE: “A PERFORMANCE IN_____.”
Zaterdag 12 augustus
17.30 – 18.15
De mogelijkheden om verhalen te vertellen via de unieke materialiteit van immersieve audio zijn ontzagwekkend – het verheft de ervaring met het gevoel in een baan rond de stem van de persormer te gaan en neemt de luisteraar mee in een letterlijk ruimtelijk avontuur. Cosmic Bride verlegt de grenzen van een concertervaring met de integratie van bewegingsgebaseerde besturingssystemen die de klanken van het strijkkwartet en de stem veranderen. De combinatie van zang, vooraf opgenomen strijkkwartet en interactieve media zijn verrassend voor het publiek, dat graag kennis wil maken met kamermuziek door het prisma van experimentele popmuziek, maar geen klassiek concert zou bezoeken. De sensorring maakt het mogelijk om via beweging commando’s te sturen, effecten te besturen en vorm te geven door middel van natuurlijke interactie zoals een moderne theremin. Met draagbare sensortechnologie (zoals midisensorringen) wordt beweging een muziekinstrument en een nieuwe dynamische expressie die de manier waarop muziek wordt uitgevoerd veranderd.
Raz van Isac
Raz is een multidisciplinair creatief en lichtontwerper die zich richt op de verbinding tussen de natuurlijke omgeving en de door mensen gecreëerde omgeving. Door het creëren van aangepaste digitale, technologische en biologische oplossingen, verkent hij cultuur, relaties tussen mensen en tussen de mensheid en de natuur.
Licht geeft de identiteit aan elk object, dus het beïnvloedt ons zeker ook. Gedreven door deze ontdekking begon Raz Hola Studio, een lichtontwerpstudio in hartje Rotterdam, die zich richt op use cases voor licht in cultuur, maatschappij en wonen, met een focus op ieders identiteit. Het ontwikkelen van lichtspektakels voor indrukwekkende artiesten en organisatoren zoals Simone Bottasso, Jelle Roozenburg en de Bonsai Panda, en Bintang Manira Manik, North Sea Round Town en Batavierhuis. Maar ook het ontwikkelen van lichtsculpturen en installaties, zoals the Wave in Scheveningen of de recente Many and the Same installatie met kunstenaar en danseres Latisha Sparks in Zuid Boijmans. Dit zijn slechts voorbeelden van manieren waarop licht kan helpen bij het opbouwen van een gelegenheid, ruimte of individuele identiteit.
CINZIA NISTICO | PERFORMANCE TRANSFE/\R
Componist/interdisciplinair kunstenaar
Haar werken smelten vaak verschillende disciplines samen en tarten conventionele formats. De kern van haar verhaal is een nihilistische en existentiële interpretatie van het individu, ontdaan van zijn verleden, identiteit, saamhorigheid en herinnering. De spanningen tussen de eenling en de veelheid van de massa en de maatschappij zijn ook een focus in haar werk. Ze gebruikt parallelle vormen van vertellingen in haar werk. Momenteel gebruikt ze analoge film voor haar perforatieve installaties en muziek/fysiek theater.
Ze is momenteel lid van de Filmwerkplaats Rotterdam. Ze ontwikkelde een deel van haar onderzoek tijdens haar residentie in Het Huis Utrecht.
Foto door: Urša Prek
TRANSFE/\R
Zondag 13 augustus
15.00 – 15.30
Een filmische fysieke theatervoorstelling geïnspireerd op een naar verluidt ontbrekende scène uit de film “Invasion Of The Body Snatchers” (1956 – dir. Don Siegel).
Concept/muziek/film/staging/projector/stylofoon Cinzia Nistico
Zangeres/mime: Stephanie Pan
Trompet: Igor Iofe
Stem op film: Stefanie Janssen
TRANSFE/\R is het resultaat van Nistico’s jarenlange onderzoek naar 16mm film, optische geluiden en de mogelijkheid om film als een levend wezen op het podium waar te nemen. Dit project heeft een experimentele benadering van analoge film en gebruikt het voornamelijk als ondersteuning voor organische materiaalgroei (schimmels), projecties en als geluidsbron. De originele film “Invasion Of The Body Snatchers” beschrijft de systematische vervanging van de bevolking van een kleine stad door emotieloze buitenaardse duplicaten die groeien uit zaaddozen. De groei van de klonen en de vervanging van de burgers gebeurt terwijl ze slapen. In de originele film wordt het proces van vervanging nooit volledig getoond.
TRANSFE/\R is een verbeelding en abstractie van deze “ontbrekende” scène en wil de groei van de kloon uit schimmels en de daaropvolgende vervanging van de overeenkomstige mens ontvouwen. Deze voorstelling stelt de vraag hoe we omgaan met levensvormen die verschillen van de onze en die onze waardenpatronen kunnen verstoren. Zijn we bereid om onze persoonlijke emoties te devalueren? En wat betekent het om te leven volgens instincten die gericht zijn op het overleven van de gemeenschap? De emotieloze klonen die in de originele film een bedreiging vormen voor de mensheid, worden hier uiteindelijk ontvouwd als een mogelijke hulpbron. Ze vertegenwoordigen eenvoud en een catharsis die een hernieuwd bestaan op deze planeet belooft.
Cinzia Nistico’s onderzoek en voorstellingen worden ondersteund door AFK en Prins Berhnard Cultuurfonds.
Dit project wordt ook ondersteund door Het Huis Utrecht, Bart Gallery en Filmwerkplaats Rotterdam.
RIANNE WILBERS | JORNT DUYX | EXPO | PERFORMANCE
RHIANNIN
RHIANNIN is ‘in your face’, kleurrijk, persoonlijk, absurdistisch en sensueel. Gewapend met haar stem – zingend, dansend en kreunend – confronteert ze je en neemt ze je mee in haar binnenwereld. Ze vangt je in haar web van beeld, klank en immersieve technologieën.
Met haar performance Bodyless neemt RHIANNIN mensen, op een persoonlijke, maar grappige manier, mee in een kleurrijke surrealistische wereld van klank en beeld. Het is een reis waarin ze haar eigen lichaam en verlangens beter leert kennen. In deze zoektocht spiegelt ze het ‘mens-zijn’ en alle facetten die daarbij horen aan haar publiek.
Bodyless is de eerste performance die RHIANNIN op een expo uitvoert en is een kleine ‘sneak peak’ naar haar eerste EP: Bodyless, die eind september wordt gereleased.
Zondag 13 augustus
16.00 – 17.00 | RHIANNIN
Zaterdag 19 augustus
17.00 – 17.45 | Lujo Asiático met Rianne Wilbers
UROŠ KOSTIĆ | PERFORMANCE OVERDRIVEN DREAMS
Zondag 13 augustus
18.00 – 19.00
Onder de naam Overdriven dreams presenteert Uroš Kostić zichzelf, een sfeervolle componist uit Niš, Servië. Na vele jaren het potentieel van zijn hoofdinstrument en verschillende andere instrumenten te hebben bestudeerd tijdens zijn werk met verschillende bands en projecten, vooral met de postrockband There., begon hij deze geluiden te gebruiken in zijn solowerk.
overdriven dreams probeert de oneindige geluidsvelden van fantasmagorische dromen tot leven te brengen. Daarbij baseert hij zich voornamelijk op experimenten op het gebied van post-minimalisme, drone en ambient door te werken met 4-track cassettebandloops, veldopnames en reel-to-reel bandloops. Zijn stukken worden gekenmerkt door diepe ostinato lijnen en meanderende weelderige texturen doordrongen van snaarinstrumenten, piano’s en koren. Voor zijn album “symphony // of // murmurings” dat werd uitgebracht door het Nederlandse label Slow Tone Collages werkte hij samen met een van de meest productieve experimentele artiesten Lawrence English als mastering engineer.
In korte tijd vestigde hij zich als een van de meest actieve ambient musici van dit moment in de Balkan, vooral tijdens talloze optredens in Europa, waar hij het podium deelde met bekende artiesten als Pan-American (ex-Labradford), Alison Cotton en Wojciech Rusin.
A smooth and long dive into the depths
of the sounds around us, analog effects
and tape world, otherworldly noises and
opaque, barely perceptible vibrations. 10/10 – NoiseMe
This is a prime 31-minute track, starting
slow and soft, building gradually.
Numerous sounds slowly layer themselves in;
some are voices and others are familiar
but not quite identifiable – somewhat musical
and somewhat otherworldly – Tuning to obscure
LUJO ASIÁTICO | PERFORMANCE
After Ashram Europa Tour | August/September 2023
Zaterdag 19 augustus
17.00 – 17.45 | met Rianne Wilbers
Lujo Asiático is gevestigd in Buenos Aires en heeft 3 albums uitgebracht. De muzikale input van het duo gaat van de meest fluorescerende techno tot de ambient van Brian Eno, via Boards of Canada, Aphex Twin en misschien zelfs Tortoise.
In augustus 2023 reizen ze naar Europa om “After Ashram”, hun nieuwste album, uit te voeren: een sessie van sitar, sax, synthesizers, zang onder invloed van Bufo Alvarius en een Harmonium uit 1907. Het album is beïnvloed door Eno’s sfeervolle periode uit de jaren zeventig en de jazz van saxofonist Pharaoh Sanders.
CHRIS VAN DER LINDEN | PERFORMANCE HUMAN MOTIVES
Muzikale duizendpoot Chris van der Linden maakt onder het pseudoniem Human Motives experimentele elektronische soundscapes, waarbij je als luisteraar helemaal kunt wegdromen. De sfeervolle, soms abstracte muziek is een smeltkroes van stijlen: ambient, minimal techno, music concrète en jazz. Als voormalig drummer en zanger bij diverse alternatieve rockbands, richt Chris zich sinds een paar jaar op een nieuw instrument: de modulaire synthesizer. De composities worden volledig live geïmproviseerd. Niets staat vooraf vast, waardoor zowel de luisteraar als artiest beide voor de eerste (en direct ook de laatste) keer deze creaties horen. Hetzelfde komt nooit meer terug. Zoals tekeningen in het strandzand is alles tijdelijk en continu in beweging. De getijden komen en gaan. Golven spoelen alles schoon, en maken plaats voor wat nieuws.
Zondag 20 augustus
15.00 – 15.30
17.00 – 17.30
STUDIO HEX | PERFORMANCE MOBIUS STATE OF BEING
Zondag 20 augustus
16.00 – 16.20
Mobius state of Being is een meditatieve performance die zich richt op het creëren van een realtime auditief krachtveld bestaande uit akoestische resonantie, feedback en laagfrequente sonificatie van hersengolven.
Door de realtime generatieve aard van het stuk wordt het publiek uitgenodigd om zich snel te verplaatsen tussen de luidsprekers en de performer en aandacht te schenken aan de verandering van details in het landschap van geluid dat ontstaat door het blokkeren en reflecteren van de staande geluidsgolven in de ruimte. Iedereen binnen het krachtveld wordt een actief knooppunt en er ontstaat een sterke relatie tussen performer, ruimte en publiek. Tegelijkertijd treedt er een wrijvingselement op waarbij de performer zich moet concentreren op het naar binnen gaan, terwijl hoe dieper hij gaat, hoe meer de buitenruimte hem zal vertegenwoordigen maar ook zal proberen af te leiden. Ditzelfde element van afleiding treedt op wanneer het publiek rondloopt, waardoor een andere laag ontstaat binnen het opkomende krachtveld dat in de ruimte aanwezig is.
EVA SUSOVA | EXPO | THERE ARE WOUNDS WHO EMANATE VOICE
In somatische bewegingsoefeningen oefenen we hoe we buiten het binaire van goed en slecht kunnen observeren en opereren in de glitch tussen wat je doet en wat je doet. Ik ben geïnteresseerd in dit hiaat; in de hybride ruimte die niet kan worden ontleed en “gekend”.
Het werk van Eva Susova breidt zich uit vanuit de praktijk van choreografie en performance, maar materialiseert zich niet uitsluitend als zodanig, maar ook als geluid, sculptuur, schrijven en installatie.
Eva streeft ernaar om multisensoriële ervaringen te creëren door middel van improvisatiemethodologieën die zich richten op de verwikkelingen tussen menselijke en niet-menselijke lichamen en hun stem. De stem is altijd meervoudig.
Ze ziet de wereld als een zeer vervuilde ruimte. En met haar werk wil ze niet nog meer vervuiling produceren, in welke zin dan ook. Eva geeft de voorkeur aan bestaande materialen of materialen uit de natuur. Deze organische alternatieven hebben de neiging om te ontbinden of te rotten. Ze bestudeer deze processen als katalysemethodieken voor planetaire verandering.
Bij deze gelegenheid wil Eva graag de eerste manifestatie van mijn lopende onderzoek met jullie delen, getiteld “There are wounds who emanate voice.”
ZEYNEP KAYAN | EXPO
Ze is geïnteresseerd in het vinden van gebaren die connotatief zijn, hersteld gedrag, de werking van onzichtbare krachten op het lichaam door herhaling in beweging en geluid. Ze is geïnteresseerd in de manier waarop dingen zich herhalen, maar nooit op dezelfde manier. Ze is geïnteresseerd in het verlangen om te herhalen en te herhalen om te verlangen. Ze is geïnteresseerd in uitputting. Ze is geïnteresseerd in hoe dingen dagelijks veranderen en zich geleidelijk scheiden, in rituelen, in orkest, in traagheid en beweging. Ze is geïnteresseerd in het zich voortdurend aan- en uitkleden, in de plaats die het persoonlijke inneemt. Ze is geïnteresseerd in gelijktijdige compositie op verschillende vlakken tegelijk, in tegelijkertijd praten met iemand anders, in geduld en tijdelijke gelijkvormigheid. Ze is geïnteresseerd in de dans die nergens heen gaat, in concentratie en ononderbroken tegenstrijdigheid. Ze is geïnteresseerd in anagrammen, in teruggaan om “nieuw” toe te voegen aan het “oude”, teruggaan om “nieuw” toe te voegen, teruggaan om “toe te voegen”, teruggaan.
TAC
In TAC presenteren we de nieuwste, coolste, grappigste, meest oprechte opkomende kunst uit de TAC gemeenschap. Dat deden we altijd al, maar nu meerdere keren per jaar. TAC in vol ornaat. In volle verbinding.
Je bent van harte welkom!