Het oude TAC-gebouw ademt geschiedenis. De houten kisten waarmee ooit schilderijen uit het Van Abbemuseum werden vervoerd, zijn onderdeel geworden van het meubilair van het gebouw. De belettering op de deur herinnert aan de hoogtijdagen van Philips. In de loop van de geschiedenis is het gebouw een thuis geweest voor velen. Vandaag de dag is het een broedplaats voor creatieve geesten en publiek. En het ondergaat drastische veranderingen.
TrACes is een historisch document: zowel een tijdscapsule als een inspiratiebron voor TAC na de renovatie. Het project bewaart het erfgoedgebouw in de vorm van een online virtuele ruimte – toegankelijk voor vroegere, huidige en toekomstige bezoekers. Met behulp van 360°-fotografie (Frederike Manders) en geluids(scapes) (Ursa Prek) leggen de kunstenaars deze overlappende sporen van de geschiedenis vast en bewaren ze.
Frederike Manders
Opgeleid als fotograaf en animator, liggen Frederike’s roots in de kunst- en designwereld. Maar ze is ook afgestudeerd in de filosofie. Misschien een vreemde achtergrond voor de technische wereld, maar het garandeert nu de kwaliteit van haar werk. Uiteindelijk gaat het om de boodschap en de inhoud. Techniek mag nooit leidend zijn, maar moet altijd gebruikt worden om een project zo goed mogelijk te ondersteunen.
Met haar bedrijf – Mama Productions – combineert ze technieken als VR/AR in haar veelzijdige werk om tot innovatieve oplossingen te komen. Omdat ze zelf met epilepsie leeft, zijn projecten gericht op bewustwording voor haar vanzelfsprekend. Dat brengt ook aandacht voor erfgoed in bredere zin. Met de ontwikkeling van technologie nemen de mogelijkheden toe. De toekomst is nog maar net begonnen.
Urša Prek
Urša (geboren 1993, Slovenië) is een interdisciplinair kunstenaar die woont en werkt in Eindhoven. Haar werk, variërend van beeldende kunst tot geluid (installaties), richt zich op de notie van ruimte. De manier waarop we ruimte waarnemen is een nieuwsgierigheid die haar ertoe aanzet de ruimtelijke ervaring opnieuw te evalueren in relatie tot (persoonlijke) geschiedenis en herinnering.
Van audio, video, beeld en sculptuur; haar werk is niet gebonden aan een specifiek medium, maar hangt eerder af van een conceptuele onderlaag. Het schommelen tussen hergebruik van archiefmateriaal, nieuwe productie en readymade is gebruikelijk in haar altijd vloeiende werkwijze.
Voor meer info, bezoek www.traces-tac.nu.
Praktische informatie
Wanneer: vrijdag, zaterdag, zondag van 14.00-17.00.
Waar: TAC, Vonderweg 1