Gratis entree
Vonderweg 1, Eindhoven
7 April / 22 April
Elke vrijdag en zaterdag 16.00 – 21.00
Elke zondag 14.00 – 19.00
Aardbevingen, uitstervingen, overstromingen, pandemieën, klimaatverandering… Na jaren van menselijke ondermijning krijgt de natuur eindelijk haar zegje.
Vier keer per jaar presenteert TAC United opkomende kunstenaars uit alle disciplines. Verbonden in hun proces van denken-acteren-maken, werpen zij samen hun licht op de vraagstukken van deze tijd.
Deze editie van What on Earth verkent de verstrengelde relaties tussen de mens en zijn omgeving. Hierbij verklaren we het antropoceen – waarin de mens de toestand van de wereld bepaalt – tot voorbij.
TE ZIEN
- Ontwerper uit de Italiaanse moerassen Matilde Stolfa neemt ons mee naar de draslanden van Ravenna, als een plek voor cyclisch gebruik – nooit te exploiteren.
- De nieuwe Eindhovense kunstenaar Eleanor Greer laat via haar schilderijen zien hoe de natuur wordt behandeld in de gebouwde omgeving, met verschillende resultaten op verschillende plaatsen in landen en culturen.
- Kunstenaar-musicus Cinzia Nistico onderzoekt het kruipen en groeien van menselijke klonen in de vorm van aliens, schimmels en standbeelden. Wat gebeurt er als ze stilletjes de macht overnemen?
- Ontwerpers-onderzoekers Giulia Pompilj en Steffie de Gaetano leggen, door middel van kleurrijke, niet-menselijke tekens, de sporen bloot van de vervuiling van de rivier de Dommel met zware metalen en stellen zo het misbruik van de natuur door de mens aan de kaak.
- EPIC RICK (AV kunstenaar Richard van Kruysdijk) neemt ons mee op een nachtmerrieachtige reis naar zijn innerlijke GHOSTS. Zijn visuals en geluiden zullen lange tijd door je eigen innerlijke landschap spoken met eindeloze loops van gemuteerde beelden die een oerreactie oproepen.
Programma
Vrijdag 7 April
17.00 | Performance door Giulia Pompilj & Steffie de Gaetano
Zaterdag 8 April
16.00 | Open studio door Eleanor Greer
Zondag 9 April
15.00 & 18.00 | Performance door Cinzia Nistico
16.00 | Lezing/workshop door Cinzia Nistico
Vrijdag 21 April
16.00-19.00 | Open studio door Eleanor Greer
19.30 | Performance door Matilde Stolfa
Zaterdag 22 April
16.00-19.00 | Open studio door Eleanor Greer
19.30 | Performance door Richard van Kruysdijk
Over de expo
PIALASSA
Pialassa, “pia e lassa” in het Italiaans piglia e lascia, is een Italiaanse uitdrukking in het dialect van Ravenna. Het betekent nemen (pia) en loslaten (lassa), en het is met deze term, pialassa, dat wij burgers verwijzen naar de moerassige, drassige gebieden die tussen de stad en de kust liggen. Deze draslanden worden gevoed door het zoute water van de zee en de kleine kanalen die ernaar toe stromen, waardoor een eigenaardige dimensie ontstaat die bestaat uit een voortdurende interactie tussen water en bodem. Dit project gebruikt de dialoog tussen de kunstenaar en de kijker om onze hedendaagse woningen in een uitgedroogde en uitgebrande maatschappij in twijfel te trekken. De herverbinding met de pialassa door het verzamelen van verhalen die ermee verband houden, familieherinneringen, speculatieve praktijken van het dagelijks leven, en de verkenning van deze vergeten plek, is een manier om via het heden de betekenis te begrijpen van een verleden waarin water overheersend was, en een manier om een toekomst te verkennen waarin het water terugstroomt als gevolg van snelle en extreme klimaatverandering. De kwelders en draslanden worden niet alleen een container van materiële, culturele en emotionele traditie, maar ook een plaats van experiment. Een dimensie die gewoonlijk vergeten en gemarginaliseerd wordt, wordt een plek om te creëren en te vertellen terwijl men zich aanpast aan dit complexe en amfibische land.
MATILDE STOLFA
Matilde Stolfa is een ontwerper, architect en kunstenaar, geboren en getogen in de draslanden van Ravenna, Italië, momenteel gevestigd in Nederland. Ze heeft een BSc in Architectural Design van Politecnico di Milano en is onlangs afgestudeerd aan het MA Contextual Design programma van Design Academy Eindhoven. Haar werk onderzoekt de wisselwerking tussen sociaal-culturele, economische en milieufactoren in de context van de klimaatcrisis. Haar huidige werk draait om de rol van kwelders en draslanden in culturele en ecologische processen en onderzoekt de mogelijkheden om adaptieve manieren van wonen in hybride landschappen te ontwikkelen.
Haar afstudeerwerk Pialassa-Fragments From The Wetlands zal deel uitmaken van de tentoonstelling ITALY: A New Collective Landscape in het ADI Design Museum in Milaan. In 2022 cureerde Matilde een serie workshops en lezingen voor Het Nieuwe Instituut binnen het Dutch Pavilion op de 23e Triënnale van Milaan over het thema menselijke en niet-menselijke interacties. Haar aanpak is interdisciplinair en gesitueerd en combineert immersieve storytelling, performance, film en installaties.
PERFORMANCE
Vrijdag 21 april | 19.30
Een reflectie die begint bij persoonlijke ervaringen en zich langzaam verbreedt tot een herinnering aan gedachten over onze relatie met water en consumentisme.
WERK VOOR ‘WHAT ON EARTH DOOR ELEANOR GREER
Tekenen is een medium dat zij gebruikt om te reageren op observaties en vragen over de bebouwde ruimte waar zij woont en nabij woont. Door gebruik te maken van de grote open ruimte van TAC zal ze, tijdens specifieke openingsuren, in de galerie een werk op papier van handgetekende en gesneden elementen maken. Dit werk zal voortkomen uit een selectie die ze heeft getekend toen ze in Lancaster, Engeland woonde (2020-2022) en waarop ze tijdens de wintermaanden architecturale en plantaardige vormen heeft vastgelegd.
Dit werk zal vergezeld gaan met een serie schilderijen die veranderende licht- en weerpatronen weerspiegelen zoals ze door een huisraam worden ingekaderd en bemiddeld.
In februari 2022 verhuisde ze naar Eindhoven. Als nieuwkomer in Nederland kunnen gewone dingen compleet nieuw aanvoelen, waardoor het alledaagse in schril contrast komt te staan. Het is vanuit dit platform dat deze werken ontspringen met hun onderliggende vragen over bouwmaterialen, interieurontwerp, curatie van natuurlijke ruimte en andere visuele curiositeiten waarmee ze zich bezighoudt tijdens het proces van tekenen/schilderen.
ELEANOR GREER
Eleanor Greer is een kunstenaar uit Zuid-Californië, VS. Ze maakt schilderijen die haar nieuwsgierigheid naar de gebouwde omgeving in wisselwerking met de natuurlijke wereld onderzoeken. Haar praktijkgericht onderzoek wordt gevoed door een diep gevoel voor kleur en maakt gebruik van representatieve tekeningen en schilderijen om onderwerpen als stedelijke ontwikkeling en landschapsonderhoud te onderzoeken. Eleanor heeft haar MFA in Painting and Printmaking behaald aan de San Diego State University.
Op 12 mei geeft zij een tekenworkshop in de Bibliotheek Eindhoven over hoe zij de beginselen van perspectief benadert door middel van schetsen.
OPEN STUDIO
Zaterdag 8 april | 16.00-19.00
Vrijdag 21 april | 16.00-19.00
Zaterdag 22 april | 16.00-19.00
TRANSFE/\R
Een filmische live performance geïnspireerd op een naar verluidt ontbrekende scène uit de film “Invasion Of The Body Snatchers” (1956 – dir. Don Siegel)
Voor één vrouwelijke stem/actrice, trompet, optische geluiden, 16mm filmprojector, stylofoon.
Concept/muziek/film/projector/stylofoon Cinzia Nistico
Stem/acteren Stefanie Janssen
Trompet Igor Iofe
TRANSFE/\R is het resultaat van Nistico’s jarenlange onderzoek naar 16mm film, optische geluiden en de mogelijkheid om film als een levend wezen op het podium waar te nemen. Dit project heeft een experimentele benadering van analoge film en gebruikt deze voornamelijk als geluidsbron en als ondersteuning voor organische materiaalgroei (schimmels) en projecties. De originele film “Invasion Of The Body Snatchers” beschrijft de systematische vervanging van de bevolking van een kleine stad door emotieloze buitenaardse duplicaten die groeien uit zaaddozen. De groei van de klonen en de vervanging van de burgers gebeurt terwijl ze slapen. In de originele film wordt het proces van vervanging nooit volledig getoond.
TRANSFE/\R is een verbeelding en abstractie van deze “ontbrekende” scène en wil de groei van de kloon uit schimmels en de daaropvolgende vervanging van de corresponderende mens ontvouwen. In TAC presenteren zij een fragment van 15 minuten. Deze voorstelling opent een vraag over hoe wij omgaan met levensvormen die verschillen van de onze en die onze waardenpatronen kunnen verstoren. Zijn we bereid onze persoonlijke emoties te devalueren? En wat betekent het om te leven volgens instincten die gericht zijn op het overleven van de gemeenschap?
De emotieloze klonen die in de oorspronkelijke film een bedreiging vormen voor de mensheid, worden hier uiteindelijk ontvouwd als een mogelijke hulpbron. Ze staan voor eenvoud en een catharsis die een hernieuwd bestaan op deze planeet belooft. Cinzia Nistico’s onderzoek en performance worden ondersteund door het AFK en het Prins Berhnard Cultuurfonds. Dit project wordt ook ondersteund door Het Huis Utrecht, Bart Gallery en Filmwerkplaats Rotterdam.
CINZIA NISTICO
Componist/ interdisciplinair kunstenaar. Haar werken versmelten vaak met verschillende disciplines en tarten conventionele formats.
De kern van haar verhaal is een nihilistische en existentiële interpretatie van het individu, ontdaan van zijn verleden, identiteit, toebehoren en herinnering. De spanning tussen het individu en de veelheid van de massa en de maatschappij is ook een focus in haar werken. In haar artistieke praktijk maakt ze gebruik van parallelle narratieve vormen. Momenteel integreert ze analoge films in haar performatieve installaties en muziektheaterwerken. Ze is lid van Filmwerkplaats Rotterdam en is geselecteerd voor een residentie in Het Huis Utrecht.
PERFORMANCE & LEZING/WORKSHOP
Zondag 9 April
15.00 & 18.00 | Performance
16.00 | Lezing/workshop
Tijdens het gesprek snijdt ze onderwerpen aan zoals het kweken van schimmel op film, de perceptie die we hebben van bewegend beeld en laat ze loops zien die op verschillende manieren zijn beïnvloed.
THE OSMOTIC EXPOSURE OF WASTESCAPES
De onderzoekspraktijken van Giulia en Steffie komen samen op het kruispunt van planten, pigmenten, foto’s, vervuilde en vezelige materie. Voortbouwend op eerder werk over doorlaatbare weefsels die zijn blootgesteld aan door de mens veroorzaakte versnelde cycli en onderbroken metabolische stromen, zetten ze een efemere, steeds veranderende fotografische blootstelling van verontreinigde plantaardige chemicaliën in gang. Net zoals de membranen van de flora het landschap waarin ze leven assimileren, zal het doek ook het plantenmateriaal absorberen dat ze verzamelden bij de samenvloeiing van de rivier de Dommel en een beek met industrieel afvalwater. In de loop van de tentoonstelling zal de samenvloeiing van de verschillende temporele en metabolische snelheden van het plantenleven en de plantaardige bijproducten zichtbaar worden op het textiel. Door chromatografische blootstelling zullen de in het textiel verwerkte chemicaliën de geschiedenis van de verontreiniging van de rivier met zware metalen onthullen, in kleurrijke, niet-menselijke figuren. Als aanklagers van het misbruik van de natuur door de mens, sluiten wij ons aan bij als vreemd en invasief beschouwde planten die pionieren in de verlaten randen van onze industriële woestenijen. In dit werk spelen we met de dunne lijnen tussen onze dierlijke porositeit en gevaarlijk afval, onze menselijke vervreemding van de planeet en onze comfortabele distantie van antropische wandaden.
GIULIA POMPILJ & STEFFIE DE GAETANO
Giulia en Steffie ontmoetten elkaar tijdens het dieDAS Fellowship 2022 in Saaleck. Steffie de Gaetano is een interdisciplinair onderzoeker die zich richt op het verbinden van milieudegradatie met koloniale en moderne nalatenschap door middel van sporen achtergelaten door materiële en materiestromen, en buitenmenselijke indicatoren. Giulia Pompilj is een ontwerper gespecialiseerd in conceptontwikkeling en materiaalonderzoek, die via haar praktijk de biologische, historische en sociale aspecten van ecosystemen onderzoekt.
Sound piece gecreëerd in samenwerking met Tine Theré.
PERFORMANCE
Vrijdag 7 april | 17.00
Giulia & Steffie zullen de “ontmaskering activeren”: Ze gieten plantenextractvloeistof op het voorbehandelde lichtgevoelige doek, wat een representatie is van de rivier de Dommel, het vervuilde industrieterrein en het omringende landschap. Dit doek zal de plantenchemicaliën absorberen en de chromatografie (fotochemische lezing van de planten) onthullen. De performance wordt begeleid door een sound scape, een compositie van veldopnames van de Dommel en de industrie. Gedurende de tentoonstelling kan men het doek zien veranderen.
Giulia & Steffie zullen hierna aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en uitleg te geven over het onderzoek en het proces.
EPIC RICK
GHOSTS
Onder de naam Epic Rick maakt Richard van Kruysdijk multimediawerken die losstaan van elke didactische, morele, politieke of utilitaire functie, maar een beroep willen doen op de artistieke en esthetische zintuigen van ogen en oren. Zijn persoonlijke, intense werken zijn manifestaties van een innerlijk landschap die het publiek uitnodigen om het werk op een puur intuïtieve manier te ervaren.
Tijdens ‘What On Earth’ zal Richard zijn installatie ‘Ghosts’ tentoonstellen en twee keer zijn nieuwe live multimedia stuk ‘Dogs’ uitvoeren.
Richard is gespecialiseerd in hybride vormen van multimediakunst en live performance. Naast zijn beeldend werk is hij ook een productieve producer/componist en multi-instrumentalist in diverse muzikale projecten, variërend van post-punk tot elektronische drone, van multimediale theaterproducties tot industriële electro. Hij is ook actief als componist en live performer bij verschillende (inter)nationale moderne dansgezelschappen.
PERFORMANCE
Zaterdag 22 april | 19.30
Een nieuw live multimedia stuk genaamd ‘Dogs’.
TAC UNITED
In TAC | United presenteren we de nieuwste, coolste, leukste, oprechtste opkomende kunst van in en rond de TAC community. Dat wat we altijd deden, maar nu een aantal keer per jaar. Full blown TAC. In volle verbinding.
Je bent van harte welkom!