Berendine Venemans, onze meest recente TAC-genoot, is een creatieveling die de emotionele grenzen van artistieke media verkent. Haar kunstzinnigheid, een samensmelting van performance art, poëzie en videowerk, opereert op een diep emotioneel en cognitief niveau. Deze benadering verrijkt niet alleen haar creatieve proces maar resulteert ook in artistieke output die de onbenoembare aspecten van de menselijke ervaring aanboort.
Berendine heeft haar sporen nagelaten in diverse artistieke ruimtes. Ze was onderdeel van de Parade in Eindhoven via het Parktheater. Ook trad ze op in de tentoonstelling The Big Art & Tiny Golf Disco Exhibition, een initiatief van Inversie. Inversie, een talentontwikkelingsprogramma, koppelt kunstenaars aan mentoren om ze bij hun projecten te begeleiden.
In haar eerdere werk richtte Berendine zich op het omzetten van haar dagelijkse stemming in performatieve actie. Deze
ruwe emotionele materialen werden de basis van haar werk, vaak verbeeld in videowerken. Haar focus ligt niet op het creëren van kunst met een vooraf bepaalde boodschap, maar eerder op het creëren van ervaringen voor haar publiek, waarbij ze hen uitdaagt om in contact te komen met de emotionele lagen van haar creaties.
Momenteel onderzoekt ze de lichamelijkheid van performances; lichaamsonderzoek, hoe ze beweegt in ruimtes en in relatie tot het publiek tijdens een performance. Haar performance “Membraan” op De Parade was een voorbeeld van deze verkenning, en ze zal dit stuk misschien opnieuw uitvoeren op de solotentoonstelling van Urša Prek (een andere Tac-genoot) in het Albert van Abbehuis op 17 november.
Haar kunst verkent vaak het raakvlak tussen het persoonlijke en het universele. Berendine is geïntrigeerd door de onbenoembare aspecten van het leven – de elementen die onder de oppervlakte leven, de gevoelens en belichaamde ervaringen die moeilijk onder woorden te brengen zijn. Processen van persoonlijke groei, zoals verliefd worden, de angst voor dingen die kunnen gebeuren, of het omgaan met verlies, fascineren haar. Ze probeert deze benoembaar en ervaarbaar te maken via haar werk, kunst creërend die op een intuïtief, emotioneel niveau resoneert.
Foto door Marcel de Buck
Foto door Marcel de Buck
Voordat Berendine haar kunst beoefende, werkte ze als professioneel questdesigner voor Guerrilla Games en werkte onder andere aan de game Horizon. Tijdens deze periode kampte ze met een burn-out. Deze ervaring werd een katalysator voor haar om haar leven te herijken en haar artistieke ambities na te streven. Ze verweeft deze persoonlijke verhalen binnen haar projecten en creëert hiermee een verbinding met haar innerlijke wereld en de buitenwereld.
Haar verkenning naar diepgewortelde angst, voortkomend uit haar persoonlijke ervaringen, dient als een tastbaar voorbeeld van haar benadering. Tijdens dit traject herkende ze een afhankelijkheidsrelatie tussen angst en zichzelf, een dynamiek die zich manifesteerde in haar kunst. Haar verkenning van de interactie tussen rationaliteit, intuïtie, cognitie en belichaming is een kenmerkend element van haar artistieke praktijk.
Berendine vervolgt haar artistieke reis in november
- 17 november de performance ‘Membraan’ tijdens de tentoonstelling van Urša Prek in het Albert van Abbemuseum
- 18 november de performance ‘Dear Shapes in Space’ in de Neck of the Woods Gallery in Rotterdam
- 25 november de performance ‘Dear Shapes’ tijdens V-fest
- Tussendoor heeft ze de werkperiodes van INVERSIE
Ze maakt ook deel uit van de UC Masters, een initiatief van e-moves, een tweejarig programma dat kunstenaars faciliteert in hun creatieve reis. Daarnaast is ze onderdeel van KONT Magazine, wat aan het veranderen is van een tijdschrift naar een kunstcollectief, met als doel kunstenaars in verschillende disciplines met elkaar in contact te brengen en te inspireren.
In essentie is Berendine niet alleen een kunstenaar, maar een verkenner van de menselijke ervaring, die de diepten van emotie en cognitie onderzoekt. Haar benadering daagt ons uit om ons begrip van emoties en onszelf te herdefiniëren, het bevestigt dat emoties niet alleen een expressiemiddel zijn maar ook een middel om te verbinden, te voelen, en meestal definieert het wie we zijn en hoe we ons gedragen.
Header foto door: Cristina Materassi